Nonstop knihkupectví pana Penumbry - Robin Sloan

Kdyby hrdinové řešili záhady pomocí počítače

Jste nadšení programátoři, nevydržíte hodinu bez wi-fi, sociální sítě jsou vaším druhým domovem, ale přesto milujete staré knihy? Potom je pro vás Nonstop knihkupectví pana Penumbry povinná četba. Robin Sloan se ve své knize neotřelým způsobem snaží spojit moderní svět plný technických vymožeností a nekonečných možností s poněkud konzervativním světem starých knih a zaprášených knihkupectví. Jak to funguje? Lépe než byste čekali.

Claye Jannona, stejně jako mnohé jiné Američany, zasáhla ekonomická krize, a tak musí opustit své staré místo webdesignéra společnosti, která vyrábí preclíky, a najít si nové zaměstnání. To se od jeho bývalé práce nemůže víc lišit. Pracuje totiž jako noční prodavač v nonstop knihkupectví, jehož návštěvníci jsou podezřele vypadající lidé, kteří uprostřed noci shánějí knihy s podivnými názvy. A Clay má navíc zakázáno se do knih dívat. Jenže noci v knihkupectví jsou dlouhé, a tak se Clay rozhodne celé záhadě přijít na kloub.


O Nonstop knihkupectví pana Penumbry jsem poprvé četla před pár měsíci a už tehdy jsem si říkala, že je to kniha přesně pro mě. Spojení moderních technologií a starých tradic mi přijde fascinující a kvůli dobrým recenzím jsem měla vcelku vysoká očekávání. Všechna má očekávání sice naplněna nebyla, ale přesto musím říct, že je Nonstop knihkupectví pana Penumbry rozhodně zajímavá kniha.

Hlavní postava příběhu – Clay Jannon je asi nejsympatičtější postava celého příběhu. Je správně bláznivý, chvílemi rozpačitý a lepí se na něj ty nejabsurdnější situace. Navíc je také vypravěčem příběhu, takže mu vidíme až do hlavy. A jeho vnitřní monology vážně stojí za to. Clay je ten typ hrdiny, který by nikam nedošel bez svých chytřejších kamarádů. Proto tady máme geniální programátorku a „googlačku” Kat a podnikatele Neela, který jejich výpravu financuje. Kat a Neel jsou sice pro příběh důležití, ale trpí tím, že jsou to vedlejší postavy. Nebavili mě tolik jako Clay, který je zkrátka trochu propracovanější.

Sloanův styl je jednoduchý a čtivý, autor vás nezdržuje dlouhými popisy, ale jde rovnou k jádru věci. Kniha se proto čte opravdu snadno, navíc příběh je tak napínavý, že je skoro nemožné se od knihy odtrhnout.

Je zvláštní, že přesto, že žijeme v době, kde sociální sítě tvoří důležitou součást našich životů, v knihách se s postavami, které o svých problémech píší facebookové statusy, moc nesetkáváme. V Nonstop knihkupectví Pana Penumbry je to právě naopak. Všichni jsou neustále připojení k internetu, problémy řeší na internetových fórech a o svém životě píší na Twitteru
Moderní době také odpovídá moderní jazyk, a tak se to v knize jen hemží výrazy jako start-up, nerd, geek, vizualizace dat nebo singularita. Někde mohou zvlášť anglická slova působit nepřirozeně, ale asi se s tím budeme muset smířit, protože čeština pro ně vhodný ekvivalent zatím nemá.

Přes všechny klady mi ale kniha přišla trochu moc prvoplánová. Clay zrovna potřebuje pomoct s programováním? První zákaznice v knihkupectví je nejlepší programátorka široko daleko. Potřebuje peníze, aby mohl pátrat po záhadě Penumbrova knihkupectví? Jeho kamarád z dětství má zrovna peněz na rozdávání. Není to tak hrozné, aby vám to zkazilo zážitek z knihy, ale přesto mi to trochu vadilo.

Knihkupectví pana Penumbry je napínavá kniha s originálním nápadem, kterou si zamilují zvlášť fanoušci moderních technologií. Není to kniha, kterou bych měla potřebu číst víckrát, ale líbila se mi, bavila jsem se při ní a určitě bych vám ji doporučila. 

                                  

Název: Nonstop knihkupectví pana Penumbry
Autor: Robin Sloan
Překlad:  Petra Jelínková
Počet stran: 528
Rok vydání: 2013
Vydal: Host
Databáze knih | Goodreads 

eM.

Vysokoškolačka, knihomilka, blogerka a šampionka ve zpěvu ve sprše.

23 komentářů:

  1. Co se provplánování týče, měla jsem stejný problém u Percyho Jacksona. Uvízl na mrtvém bodě a ejhle, získal novou schopnost, která ho z toho problému dostane. A to se stávalo několikrát. Potom už mi to začínalo vadit. :)
    Na tuto knížku jsem stejně a jako ty četla recenzi docela dávno, myslím, že u Brabikate, ale teď si nejsem 100% jistá. Moc mě knížka zaujala a i recenze jsou víceméně kladné, takže se naň hrozně těším. :)
    Pěkná recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :) Já jsem o téhle knize četla právě u Brabikate a tak se mi zalíbila, že jsem si ji koupila.
      Percyho Jacksona jsem nečetla, takže nemůžu porovnat, ale myslím, že to není tak hrozné, aby ti to muselo vadit. Ten příběh to celkem vynahrazuje. :)

      Vymazat
  2. Pěkná recenze :) O téhle knize jsem slyšela už asi pětkrát a jen čekám na příležitost jí koupit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :) Snad se příležitost naskytne brzy. ;)

      Vymazat
  3. Prvoplánovost sice není nic moc, ale námět knížky mi přijde tak zajímavý, že mi to snad ani vadit nebude. Ale jsem na to vážně zvědavá!:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že zážitek z knihy ti to nezkazí. :)

      Vymazat
  4. Už ji mám relativně dlouho na seznamu a pořád se k ní ne a ne dostat, nicméně jsem teď zahlédla, že ji bude mít na programu v březnu jedna skupinka, kde jsem členem na goodreads, takže jelikož mám předsevzetí aspoň jeden book club read měsíčně, tak už vím, kdo vyhraje v mém výběru :)

    OdpovědětVymazat
  5. Díky za recenzi, o knize jsem neslyšel, ale podle tvé recenze mě rozhodně zaujala ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač, jsem ráda, že tě kniha zaujala! :)

      Vymazat
  6. Na tuhle knihu se chystám po zkouškovém, díky za super recenzi, která mě ještě víc navnadila! :) Vypadá to na knížku přesně pro mě - sociální sítě a staré knihy, to musím mít! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač. :) Ty sociální sítě a staré knihy mě taky dostaly! :)

      Vymazat
  7. Tahle knížka vypadá dobře, ale nevím jestli by mě bavila.

    OdpovědětVymazat
  8. Moc pěkná recenze :) Na tuhle knihu jsem slyšela snad samou chválu, takže bych si ji už taky měla pořídit ! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! :) Určitě si ji pořiď, má i moc hezkou obálku (což jsem zapomněla zmínit)...

      Vymazat
  9. Tuhle knihu si chci už nějakou dobu přečíst, ale recenze na ní se mi nezdají tak pozitivní, abych měla chuť si ji koupit... Asi si budu muset počkat, až se na mě za pár měsíců dostane řada v knihovně. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si taky nebyla jistá, jestli stojí za to si ji kupovat...nakonec jsem to vyřešila kompromisem a pořídila si e-book. :)

      Vymazat
  10. Já jsem tuto knížku viděla poprvé na goodreads a hrozně se mi líbila ta obálka. Teprve až nedávno jsem zjistila že kniha je i u nás v češtině a určitě si ji plánuji přečíst. Pěkná recenze, už se na knihu těším :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. :) Ta originální obálka se mi taky líbí. :)

      Vymazat
  11. Téma je to určitě zajímavé, nikdy jsem o ničem podobném ještě neslyšela, ale nejsem si jistá, jestli by to byl můj šálek kávy. Ale recenze je povedená :)

    OdpovědětVymazat
  12. Na tři... pírka je to vážně nadšená recenze. :D
    Už jsem ji postřehla, byla mi dvakrát doporučena, a stejně jsem si ještě ani nepřečetla anotaci. Ale rezervovala jsem si ji, tak se těším, až se mi dostane do spárů. :)) Zní to úžasně, ta programovací část ani tak ne, z té mám osypky, ale ten zbytek... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, já vím. :D Ve sskutečnosti je to u mě spíš mezi 3 a 4 hvězdičkami, jenže půlhvězdičky nevedu, tak jsem to zaokrouhlila dolů. Prostě jsem od ní čekala něco víc. :) I když jak nad tím tak přemýšlím, možná té knize křivdím... :D (hvězdičkové hodnocení má mnohé nevýhody...)
      Programovací části se bát nemusíš, oni do moc velkých detailů nezacházejí. :)

      Vymazat
    2. urcite krivdis! v duchu uz jsem se namotivovala, takze musi byt uzasna. :D ani netusis, jake mam obcas zachvaty vzteku, ze na gr nevedou pulhvezdicky. :D
      ale ne, ja si jen chytre dala seminar programovani a tedka si nadavam do debilu. :D

      Vymazat

Děkujeme za komentář! :)