Dárce - Lois Lowryová

Perla mezi dystopiemi

O dystopické romány zabývající se problematikou totalitních společností není na knižním trhu nouze. Vychází jich tolik, že je opravdu obtížné se v nich orientovat, natož vybírat z nabízených titulů ty, které opravdu stojí za přečtení. I proto jsem mnoho nejnovějších dystopií přešla bez povšimnutí. U Dárce jsem se ale rozhodla udělat výjimku. 

Příběh se odehrává ve společnosti, kde je každý aspekt lidského života pečlivě řízen systémem. Výběr životního partnera, volba povolání, osvojení dítěte i smrt, nic není ponecháno náhodě. Lidé nemají možnost volby, ale zato mohou žít v jistotě, že jejich život probíhá tím nejlepším možným způsobem. Nebo ne? 




Dvacet let stará novinka

I přesto, že u nás kniha Dárce vyšla teprve nedávno, rozhodně se nejedná o úplnou novinku. V originále byla publikována roku 1993, tedy před více než dvaceti lety. Nutno podotknout, že při čtení to vůbec není poznat a stránky se otáčejí prakticky samy. Částečně díky vydařenému překladu, částečně proto, že velkou část příběhu tvoří rozhovory mezi postavami.

V jednom bodě je ale rozdíl mezi Dárcem a nově publikovanými dystopiemi patrný, a to je menší množství akce. Totalita zde totiž skutečně tvoří jádro knihy a nepůsobí jen jako pozadí pro vývoj příběhu. Uspořádání společnosti je čtenáři odhalováno postupně, stejně jako se postupně seznamujeme se všemi jeho nedokonalostmi. 

Položil oběma ruku na rameno a celou svou bytostí se pokoušel předat jim část vzpomínky. Ne ten zmučený sloní pláč, jen pouhou představu, že tak mohutné stvoření skutečně existovalo, a ten neskonale jemný dotyk, kterým živý slon zkoumal tělo svého druha. 

Ale otec dál rozčesával Lilyiny dlouhé vlasy a ona sama se za chvíli pod Jonasovou dlaní netrpělivě zavrtěla.
Věk je jenom číslo

Hlavním hrdinou příběhu je dvanáctiletý chlapec Jonas. Nízký věk hlavního hrdiny by mohl mnoho čtenářů odradit, ale nedejte se. I přes to, že hlavní postava je vlastně stále ještě dítě, v žádném případě se nejedná o knihu pouze pro děti. Rozhodně tím ale nechci naznačit, že by se postavy v knize chovaly na svůj věk přehnaně vyspěle. Jonas i jeho kamarádi se projevují adekvátně svému věku, což rozhodně není na škodu.

Celkově se kniha vyznačuje velmi realistickými postavami. Psychologická propracovanost je nejpatrnější právě na Jonasovi, který se musí vyrovnávat s tím, že spolu se svou novou úlohou „příjemce paměti“ přichází o všechny dosavadní životní jistoty. Ani ostatní postavy ale nepřišly zkrátka. I když se systém ze všech sil snaží, aby byl jeden člověk jako druhý, každá postava v knize má vlastní osobnost. 


Co je to za konec? 

Asi nejzajímavější částí příběhu je závěr. Snad nikdy jsem nečetla knihu, která by byla ukončena tak zvláštním způsobem. Ani po poslední stránce si totiž nemůžete být jisti, jak to vlastně všechno dopadlo. A věřte nebo ne – lépe snad kniha ani uzavřít nešla. Dárce vypráví příběh, se kterým se každý čtenář musí vypořádat po svém. Příběh, který si musíme dovyprávět sami. 

Se skvělým koncem souvisí neméně skvělý doslov. Ačkoli části knihy nesouvisející s příběhem obvykle nečtu, u Dárce jsem udělala výjimku a totéž radím i vám. Dozvíte se v něm nejen to, jak celá kniha vlastně vznikla, ale i jaká ukončení příběhu připisují čtenáři, kterým se Dárce dostal do rukou před vámi. A některé jejich interpretace rozhodně stojí za zamyšlení. 
Závěrem

Lowryová vytvořila svět, který je promyšlený do nejmenších detailů. Vše do sebe zapadá a až mě mrazilo při pomyšlení, že takhle by to skutečně klidně mohlo fungovat. Jediné, co bych autorce mohla vytknout, je to, že ve své knize nijak nepopsala, jak a proč taková společnost vůbec vznikla. Pokud máte náladu na klasickou dystopii bez velké romantické zápletky a nevadí vám menší množství akce, rozhodně neváhejte a knihu Dárce zkuste. Bohatě se vám odmění. 


Název:  Dárce (The Giver)
Autor:  Lois Lowreyová
Překlad:  Dominika Křesťanová
Počet stran: 206
Rok vydání: 2013
Vydal: nakladatelství Argo

Dodatky: 
I přesto, že je Dárce součástí série, jedná se o docela uzavřený příběh, na který žádná z dalších knih přímo nenavazuje.

V srpnu tohoto roku by měl také do kin dorazit film na motivy této knihy. Po shlédnutí několika trailerů ale myslím, že se mu z dálky vyhnu. Zdá se totiž, že filmaři se rozhodli vše, co odporuje šabloně dnešních dystopií, jednoduše doplnit. Věk hlavních hrdinů je vyšší, aby diváci nepřišli o svou oblíbenou romantickou zápletku, a ani zpracování zdá se nijak zvlášť neodpovídá duchu knižní předlohy. Ale uvidíme, třeba se pletu. 

Myanmar

Budoucí psycholožka s chorobnou závislostí na knihách, seriálech a dobrém jídle

25 komentářů:

  1. není tak úplně pravda, že na něj další části série nenavazují. všechno je to propojené, ale všimne si toho jenom ten, kdo si toho všimnout chce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznám se, že jsem další díly nečetla, a tak děkuji za doplnění informace :) Co jsem chtěla v článku sdělit, je to, že ačkoli se jedná o sérii, není to tak, že by každá další kniha navazovala tam, kde předchozí skončila. I proto je před slovem "nenavazují" to slovíčko přímo, i když chápu, že jsem se stále nejspíš nevyjádřila úplně přesně.

      Vymazat
  2. Tak těžko člověk pozná, jestli na sebe další díly navazují, jen z přečtení anotace, když se v ní mluví o jiných postavách ;)

    Taky se mi v té knize hrozně moc líbil doslov! Dárce je opravdu úžasná knížka. Hlavně se mi líbilo, že se vymyká zavedenému schématu současných dystopií. Ten význam mi přišel tak trochu hlubší, a ten doslov to jenom podtrhl :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta "jinakost" se mi na knize také líbila asi nejvíc - a doslov byl zkrátka taková ta pomyslná třešnička na dortu :) Na závěru mě baví i to, že si ho i několik týdnů po dočtení sem tam vybavím a pokaždé přijdu s jiným vysvětlením. Jen mě mrzí, že ten chystaný film se Dárce podle traileru snaží do té klasické šablonky zastrkat zpátky. Ale snad se pletu!

      A ještě jednou k posloupnosti dílů :) Z recenzí na další knihy tetralogie jsem vyrozuměla, že žádná z dalších knih není pokračováním Jonasova příběhu. Dvojka a trojka se odehrávají na jiném místě a v jiném čase a poslední díl se zase vrací před události popisované v jedničce. Rozhodně jsem nechtěla napsat, že příběhy spolu nemají společného nic, i když čím víckrát to po sobě čtu, tím víc mi připadá, že to tak vyznělo. Tak snad jsem to alespoň trochu uvedla na pravou míru :)

      Vymazat
    2. To byla spíš taková moje reakce na komentář výše - taky jsem další díly nečetla a vypadá to, že to na sebe nenavazuje, tak mi komentář Anonymního příšel trochu zbytečně arogantní, no :)

      Já ti nevím, mně se ty trailery líbily - a třeba ten film pak bude hrozný, ale třeba zase překvapí tebe :)

      Vymazat
    3. Já fakt doufám, že se v něm pletu. Připadá mi, že zrovna u Dárce si mohli filmaři opravdu vyhrát, tak snad kvůli špatnému zpracování nespadne do oblasti průměru. A taky jsem citlivá na výrazné změny, takže když jsem viděla hlavního hrdinu o tolik staršího, než měl být, trochu mě to vykolejilo :D

      Vymazat
  3. A som totálne namotaná... Už si druhá osoba, ktorá túto knihu vychválila, takže si ju musím už konečne zohnať :) Síce neviem, kedy sa k nej dostanem, ale jej pozícia na predných priečkach to-read zoznamu je neotrasiteľná. Milujem silnú atmosféru a definitívne neuzavrené konce! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona je totiž vážně výborná! :) Snad se ti bude opravdu líbit, budu ráda, když dáš po dočtení vědět :) Každopádně jestli miluješ definitivně neuzavřené konce, tady si jednoznačně přijdeš na své!

      Vymazat
  4. Skvělá recenze... u této knihy jsem se rozhodovala trošku dýl, jestli si ji koupím, ale po všech těch výborných ohlasech si ji prostě musím přečíst... námět mě taky dost zaujal, tak doufám, že mě knížka nezklame :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky doufám! :) Určitě dej vědět, jak se ti líbila.

      Vymazat
  5. Na knížku se určitě chystám, vím o ní už nějakou dobu od Luu, a když vyšla v češtině, byla jsem rozhodnuta, že si ji určitě přečtu. A tvá recenze mě k tomu také popostrčila. :) Takže se jdu podívat, jak to s ní vypadá v knihovně, pokud to půjde, půjčím si ji co nejdříve. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem měla tuhle knihu díky Luu v to-read seznamu, ale její vydání jsem prošvihla a na knižním veletrhu jsem si ji koupila prostě proto, že se mi líbila obálka. Doufám, že se ti bude líbit! :)

      Vymazat
  6. Tak tahle kniha mne hned zaujala, prece jen podobnych knih vydanych v dnesni dobe je hodne, ale rekla bych ze tato je diky drivejsimu vydani jina, vice tou totalitoi nasakla...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím určitě souhlasím - také mám raději takové ty starší, klasičtější dystopie, kde se spíše než na akci autor (nebo autorka) zaměřuje na vykreslení atmosféry svého světe a toho, jak se v něm žije. Zkrátka - všemi deseti doporučuju :)

      Vymazat
  7. Perla mezi Dystopiemi? Tak po tom se musím podivat :) Pěkná recenze

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu! :) A snad se ti bude líbit - mě opravdu nadchla!

      Vymazat
  8. Super recenzia, na knihu ma už kedysi nalákala Luu a toto ma len utvrdzuje v domnienke, že by som si ju mala skúsiť prečítať. Tie dialógy znejú dobre.:) O film som sa zatiaľ nezaujímala, ale ak to hentak upravili, tak to je... blbé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luu mě ke čtení také nalákala! Ale nějak se mi povedlo prošvihnout, že kniha vyšla česky, a tak jsem si ji koupila na Knižním veletrhu naslepo, prakticky úplně omylem. O to větší bylo moje překvapení, když jsem doma po kliknutí na Goodreads zjistila, že je to vlastně knížka, po které pokukuju už hrozně dlouho :)

      Vymazat
  9. Jako milovník dystopií si tohle určitě nenechám ujít! Díky moc za tip :)

    OdpovědětVymazat
  10. V životě jsem nečetla žádnou dystopii, ale myslím, že pokud se to rozhodnu do budoucna změnit, tahle bude mezi všemi na prvním místě! :) Super recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se po ní zkus podívat, myslím, že by mohla zaujmout i ty, kdo dystopie normálně nečtou! :)

      Vymazat
  11. "Totalita zde totiž skutečně tvoří jádro knihy a nepůsobí jen jako pozadí pro vývoj příběhu"... presne si slovami vystihla to, čo som vždy chcela od dystopickej knihy. Nie akciu a romantickú zápletku ale toto. Dôveryhodný realistický pohľad na takú spoločnosť. Som zvedavá ako to bude fungovať, keď je hlavný predstaiteľ taký mladý, tiež by ma to najprv asi odradilo, ale podľa tvojho opisu to vyzerá na knihu, ktorú si chcem prečítať. Asi to potrvá, kým sa u mňa dostane narad, ale čo už.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nakoniec som to nemohla vydržať a knihu som si kúpila hneď ďalší týždeň a včera som ju prečítala na jeden šup. Jedna z najlepších kníh, aké som za poslednú dobu čítala!

      Vymazat

Děkujeme za komentář! :)