Slovník lásky - David Levithan

 Název: Slovník lásky

Autor: David Levithan

Nakladatelství: Argo

Počet stránek: 206

Vyšlo: 2013


Jak se vlastně dá mluvit o lásce, aniž by to znělo přihlouple nebo kýčovitě? Jak popsat něco, co s námi dennodenně mává, a nesklouznout k laciným klišé či cukrkandlovému patosu? Úspěšný americký autor David Levithan nabízí originální řešení: svůj román staví z komentovaných slovníkových hesel a postupně z nich rozvíjí příběh jednoho vztahu – od tápavých začátků přes období vrcholné zamilovanosti po nevyhnutelnou krizi a snahu o její zvládnutí. Výběrem jednotlivých hesel i svým elegantním a vtipným stylem přitom David Levithan vytváří půvabný a zvláštně podmanivý portrét typického milostného vztahu naší doby. Krátké, stručné, minimalistické, dojemné. Bittersweet love story.



Knihy, jejichž hlavním tématem je láska moc často nevyhledávám. Protože mám ale ráda originálně zpracované knihy, dala jsem Slovníku lásky šanci. Lidé, kteří knihu četli, byli vesměs nadšení, hodnocení dosahovala závratných výšin a já jsem očekávala milou knihu na chladný víkend. Bohužel jsem se nakonec k řadě jejích obdivovatelů přidat nemohla. Jaký tedy Slovník lásky je?

David Levithan se snažil ve Slovníku lásky zpracovat téma, které bylo zpracováno už nesčetněkrát. Láska a vztahy se objevují snad v každé knize, a tak je obtížné přijít s něčím, co už tady předtím několikrát nebylo. Zčásti se mu to podařilo. Šel na to totiž z druhé strany – nesnažil se vymyslet originální příběh, ale místo toho se zaměřil na originální formu a způsob vyprávění.

separator

Slovník lásky je kniha, která vás zaujme na první pohled. Ať už svojí obálkou, která je velmi pěkně zpracovaná, tak svým vnitřním členěním. Slovník lásky totiž dostává svému jménu, a tak místo kapitol v knize najdeme abecedně řazená slovníková hesla, z jejichž popisů následně vzniká příběh. Děj není rozvíjen chronologicky, spíše se setkáváme s úlomky příběhu, které jsou často úplně bez kontextu. Celý příběh dává smysl až na konci knihy, kdy si čtenář dokáže spojit všechny částečky do skládanky.

Příběh sám o sobě není ničím výjimečný. Zachycuje vztah dvou obyčejných lidí, jeho hezké i nehezké momenty, to vše bez přikrášlování, klišé a zbytečných popisů. Výhoda takového příběhu je ta, že se s ním může ztotožnit téměř každý, protože každý někdy podobný vztah zažil. Přesto si myslím, že příběh je právě nějvětší slabinou tohto díla právě proto, že je příliš univerzální.
Celé dílo je také pojímáno dost minimalisticky. Některé hesla mají pod sebou na vysvětlenou pouze jednu větu, nejdelší popis má asi dvě strany. Čtenář tak musí často těžit pouze z náznaků. O tom, že by si mohl oblíbit nějakou postavu, nemůže být řeč.

separator

Slovník lásky je sice zajímavá kniha, ale přesto mi u ní něco chybělo. Hesla a jejich popisy se mi samy o sobě líbily. Problém jsem měla s tím, že dohromady mě příběh nijak nezaujal, což nemohlo napravit ani zajímavé zpracování. Jsem ráda, že jsem si Slovník lásky přečetla, ale vracet se k němu asi nebudu.
Pokud máte rádi knihy o lásce nebo jste fanoušci neobvyklých knih, určitě se po Slovníku lásky poohlédněte. Třeba se vám zalíbí více než mně. A pokud ne, příliš času jeho četbou neztratíte.



eM.

Vysokoškolačka, knihomilka, blogerka a šampionka ve zpěvu ve sprše.

4 komentáře:

  1. I když se tomu občas divím, přebývá ve mě docela slušný kousek romantika. A musím říct, že tahle knížka mě rozhodně zaujala. Musím si ji někde sehnat a přečíst. Jen doufám, že nebudu zklamaná...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně to za pokus stojí, protože kniha je to zajímavá. Jenom asi nesedne každému. Doufám, že se ti bude líbit.:)

      Vymazat
  2. Den co den od Levithana sa mi neskutočne páčil a ani som netušila, že tomuto autoroci vyšla aj kniha Slovník lásky. Tvoja recenzia ma trochu odrádza, ale asi si knihu aj tak prečítam, lebo predsa len som silne ovplyvnená pozitívnymi dojmami z knihy Den co den :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že největší problém téhle knihy je, že tam není příběh, který by tě nějak upoutal. S Den co den se to asi moc srovnávat nedá. Ale určitě si ji přečti. :)

      Vymazat

Děkujeme za komentář! :)