Jak jsem četla Sojčáka

Komix Sojčák mě okouzlil na první pohled. Už když jsem ho v práci vyndávala z krabice a rovnala do regálu, věděla jsem, že si jeden výtisk prostě jednou budu muset vzít domů. Působivé ilustrace, zmínka o Kafkovi a v neposlední řadě Sojčákův úpěnlivý pohled…jak jsem mohla odolat? 

Sojčák žije spolu se svou matkou v domě, který je dokonale odizolován od zbytku světa. Pod bedlivým dohledem portrétů předků Sojčák uklízí, vaří, a snaží se beze zbytku naplnit každé matčino přání. Zároveň si musí dát pozor, aby nenadělal příliš hluku. Venku jsou totiž zlí ptáci, připraveni vtrhnout do domu a vyklovat nebohému Sojčákovi oči. 



První čtení

Vracím se z veletrhu Svět knihy. Přemýšlím nad vším tím, co bych měla dělat, ale zároveň se mi po dni stráveném mezi knihami hlásí knižní absťák. A to s nečekanou silou. Jenže bakalářka volá, státnice se blíží, a je mi jasné, že jestli někdy byla vhodná doba zamknout knihy do sklepa a nepřibližovat se k nim, je to přesně tahle.


Druhý den ráno vytahuji z tašky alespoň Sojčáka. Tenký komix, to by mělo jít rychle. A taky že jo. Listuji knihou, čtu sporadický text a najednou je dočteno. O pět minut později. Bylo to pěkné, ale stejně se nemůžu ubránit úvahám, co že na tom vlastně všichni vidí. A taky úvahám o tom, jestli je dobrý nápad nechávat se strhnout davem a utratit bezmála tři stovky za knihu jen proto, že jsou v ní hezký obrázky.

Druhé čtení

O dva dny později. Snídám a nemůžu se rozhodnout, co budu dělat se svým životem. Začíná mi připadat zjevné, že bakaláře nejspíš nikdy nedokončím. Prohlížím letenky do Austrálie a přemýšlím, jestli mám jako astmatička a alergička větší šanci prosadit se coby chovatelka klokanů, než jako vysokoškolačka. Na stole leží Sojčák, kterým začínám bezmyšlenkovitě listovat. Pak mě jedna z kreseb zaujme. „To tam bylo?“

Otevírám komix na první straně a čtu knihu od začátku. Prohlížím si každý obrázek, nelistuji. Začínají mi docházet souvislosti. Příběh na mě působí s nečekanou silou a nenechávám se vyrušit ani tím, že zblblá učením na státnice přemýšlím, jakou má Sojčák k matce utvořenou citovou vazbu. Jistou? Úzkostnou? Vyhýbavou?


Tentokrát mi čtení trvá déle. Dochází mi, v čem jsem napoprvé dělala chybu. Sojčákem nelze listovat v očekávání textu. Tenhle příběh vyprávějí obrazy. A vyprávějí ho skvěle. Autor si dokáže úžasným způsobem pohrát s barvami, stíny, detaily. Na pár stránkách vypráví příběh hned několika postav a je mi jasné, že až se ke knize znovu vrátím, zase objevím něco nového. Pochybnosti beru zpět. Sojčák JE dobrá kniha, jen potřebuje čtenáře, který si najde čas ponořit se do ní. Z konce jsem trochu zmatená, napadají mě nejméně tři různá alternativní vysvětlení. Ale nijak zvlášť mi to nevadí. 


Třetí čtení

Mám za sebou státnice, obhajobu a týden bujarých oslav. Další den letím do Amsterodamu, ale ještě se mi nechce začít s balením. A tak beru do ruky Sojčáka. Potřetí. Listuju jím sem a tam, nečtu, jen si užívám ty obrázky. Na každém z nich nacházím něco, co jsem tam dříve neviděla, a mám z toho radost. 


Radost, kterou mi nekalí ani vědomí, že polovinou těch geniálních detailů, kterým přikládám hluboký význam autor nejspíš nic nemyslel. Ale co už. Patřím k těm, co zastávají názor, že důležitější než to, co chtěl autor obrazem říct, je to, co obraz říká mně. Sojčák mi toho skrze své ilustrace říká spoustu. A když ho necháte, možná toho spoustu řekne i vám.

   

Název: Sojčák
Autor:Jaako Ahonen
Překlad: Richard Klíčník
Počet stran: 128
Rok vydání: 2016
Vydalo: Argo

Myanmar

Budoucí psycholožka s chorobnou závislostí na knihách, seriálech a dobrém jídle

19 komentářů:

  1. Moc povedený článek! Komixy si domů nekupuju, protože jsou drahé, raději si na ně počkám v knihovně. Ale je super, žes v tom dokázala objevit tolik a dala další šance! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :) A naprosto chápu, taky většinu komixů přecházím bez povšimnutí právě kvůli ceně. Ale Sojčák prostě zaujal :)

      Vymazat
  2. Fredy Kruger


    " Otče !!!" řvu

    " Co jééé?... ty neser ma !!"

    " Přijela z pivem cisterna !
    pivo jest zadarmo !!" ... hulákám

    " Jdu na to !" ... tak otec zakrákal...

    ... " Já zatím mu ukradl Sojčáka !!!
    ... zuřivě čtu a obracím strany !"

    Však v brzku se vrátil OT oklamaný !
    " Dej knížku a neser !
    ( ??? ) nedrž tu !!!"

    Syn dostal od otce přes držku !
    ... divoce tatík čte, stránkami šustí.....

    Hoch ukryt číhá, až knihu pustí...
    šeptá si :" Dědku ! konečně usni !"

    ... už je to tady ! muž chrápající,
    šiškou už bije o lavici !

    Hoch hrábl po knížce, utíká z bytu
    a na půdě hrabe se do úkrytu !

    OdpovědětVymazat
  3. Komiksy moc ráda nemám, takže nevím, zda by se mi to líbilo.
    Ale obrázky vypadají vážně hezky!
    Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty obrázky jsou na živo ještě hezčí! ;)

      A děkuju! :)

      Vymazat
  4. Knihy, ktoré človek opakovane číta a vždy v nich nájde niečo sú jednoducho najlepšie. Sojčák ma do prečítania tvojho hodnotenia veľmi nezaujímal, ale ak to stojí za to, prečítať trikrát, tak som namotaná a prečítam/prezriem si ho. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že Tě kniha zaujala, snad se Ti případně bude líbit :)

      Vymazat
  5. Knížka mi má zrovna přijít a hrozně se na ni těším! :) Krásná recenze a fotky :))

    OdpovědětVymazat
  6. Wau, asi bych se měla po dlouhé době a překonaném absťáku dostavit do knihkupectví a kouknout se po Sojčákovi, tohle je pro mě první recenze a vůbec první zmínka a o něm a asi bych si to neměla nechat ujít! :)
    P.S.: Krásné fotky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně to stojí alespoň za nakouknutí! :) Ty ilustrace jsou prostě super - a příběh taky. :)

      Vymazat
  7. Ty jo, parádní recenze :) Sojčáka znám od svého přítele, pořád o něm mluví tak mu ho asi pořídím :D
    Katy

    OdpovědětVymazat
  8. Také jsem hodně přemýšlela o tom, že bych si tuhle knihu pořídila. A vlastně stále víc a víc se v tom utvrzuji. Ale budu mít svátek a tak doufám, že bych si ji mohla od někoho přát :)
    Jinak miluji, když se ke knize znovu vrátím a zase objevím něco nového. Pořád se mi to stává u mého nejvíc milovaného Pána prstenů. Ta kniha je tak úžasná, vždy se do ní vnořím, vše to znovu prožívám, uvědomuji si krásu toho, jak Tolkien pracoval s jazykem a objevuji nové a nové detaily. Nejkrásnější zážitky ze čtení, opravdu.
    PS: Velká gratulace ke zvládnutým státnicím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad ji dostaneš! :) A Pán prstenů je úžasná kniha - vidíš, připomnělas mi, že už jsem ji nečetla, ani nepamatuju.

      A děkuju! Byl to boj, ale stálo to za to :) Jen mě děsí, že za dva roky zas :D

      Vymazat
  9. Táto kniha ma zaujala už od začiatku čo som ju videla vo videách niektorých BookTuberov. Nikdy predtým som komiksy až tak nečítala, ale toto ma rozhodne zaujalo, vyzerá to dobre.

    OdpovědětVymazat
  10. Komiksy mě vůbec nelákají, ale Sojčáka jsem si musela aspoň prohlédnout. Ilustrace jsou opravdu úžasné :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem si ke komixům hledala cestu docela dlouho :) Ale některé opravdu stojí za to - například právě Sojčák, ale i komixy Persepolis, Maus nebo Gaimanův Sandman se mi moc líbily :)

      Vymazat

Děkujeme za komentář! :)