Pod kůží - Michel Faber

Tak trochu jiné sci-fi

Mám ráda knihy, ve kterých se kromě příběhu skrývá také další poselství. Ať už je jasně patrné, nebo skryté mezi řádky. Nemusí to být nutně kniha, která od základu překope můj pohled na svět a zanechá mě v němém úžasu. Stačí, když mě donutí alespoň trochu přemýšlet, a když se mnou alespoň její část zůstane i po dočtení poslední stránky. Pod kůží k takovým knihám nepochybně patří.

Isserley tráví spoustu času tím, že se zdánlivě bezcílně projíždí ve své červené toyotě. Čas od času naloží stopaře a cestou se ho vyptává na všechno možné. Nebere ovšem jen tak někoho – na sedadlo spolujezdce usedají zásadně dobře urostlí muži. Pak už jen záleží na tom, jestli splní Isserleyina kritéria. Pokud ano, na místo určení se nikdy nedostanou. Isserley je místo toho zaveze na nedalekou farmu, kde ožijí jejich nejhorší noční můry. 


Knihu Pod kůží není snadné žánrově zařadit. Tak trochu sci-fi, tak trochu horor říznutý černým humorem. Rozhodně se jedná o knihu, která se vymyká většině toho, co můžete na pultech knihkupectví nalézt. Po přečtení anotace jsem si vytvořila hned několik teorií o tom, co se bude na stránkách příběhu odehrávat, ale přiznávám, že Pod kůží dokázalo překonat všechny mé představy. A co víc, dokázalo mě donutit přemýšlet o věcech, které mi před dočtením knihy ani nepřišly na mysl.

Příběh mě zaujal během prvních několika stran. Děj nabral rychlý spád a už po první kapitole jsem byla napjatá, co se bude dít dál. Velkým pozitivem je rozhodně čtivost, kterou knize zajišťuje nejen poutavý styl vyprávění, ale i výborný překlad, který má na svědomí Pavel Medek. Líbilo se mi, s jakou lehkostí autor střídal vypravěčské polohy. Drastické scény jsou prokládány vtipnými narážkami na paradoxy současné společnosti a filozofickými úvahami. Knize nechybí opravdu nic a své si v ní najde snad každý.


Velmi silnou stránkou jsou také postavy. Charaktery jednotlivých aktérů příběhu byly velmi dobře propracované. Postavy nejednaly zkratkovitě, a i když mi jejich chování bylo proti srsti, vždy jsem ho dokázala pochopit. Líbilo se mi i to, že postavy nebyly šablonovité a i ti, kdo se v knize objevili jen na pár stránkách, měli jedinečné rysy a bohaté vnitřní monology.

Ale důležitější než děj nebo charaktery postav pro mě byla myšlenka, kterou se autor ve svém díle zabývá. Pod takřka hororovým příběhem se totiž skrývá poselství o ekologii a úctě k ostatním živým tvorům. Nečekejte ale žádnou suchou ekologickou agitku. Nejspolehlivějším způsobem, jak člověka vytrhnout z pohodlí lhostejnosti, je nastavit mu zrcadlo. A právě o to se tato kniha snaží. Satirickým narážkám na dnešní společnost se možná zasmějete, ale některé z nich jsou spíše k pláči. Pod kůží je možná kniha, kterou můžeme řadit k žánru sci-fi, ale svět, o kterém se v ní dozvíte nejvíc, je ten náš.

Přes všechnu chválu musím však knize přeci jen něco vytknout. I přes celkem malý rozsah knihy jsem se v některých částech nudila a zdálo se mi, že se autor v některých pasážích tak trochu opakuje. V příběhu se také objevilo pár nelogičností, kterých jsem si ale všimla až při druhém čtení.


Celkově pro mě bylo čtení knihy Pod kůží velmi zajímavým zážitkem. Knihu mohu doporučit jak fanouškům sci-fi, tak těm, kdo tomuto žánru příliš neholdují. Michel Faber se rozhodl zpracovat téma, které se v mnoha variacích objevilo už v bezpočtu jiných knih. Uchopil jej ale způsobem, který rozhodně stojí za pozornost.


Název:  Pod kůží (Under the Skin)
Autor:  Michel Faber
Překlad:  Pavel Medek
Počet stran: 249
Rok vydání: 2014
Vydalo: nakladatelství Odeon

 Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Odeon.
Knihu můžete zakoupit například zde


        
Název: Nonstop knihkupectví pana Penumbry
Autor: Robin Sloan
Překlad:  Petra Jelínková
Počet stran: 528
Rok vydání: 2013
Vydal: Host
Databáze knih | Goodreads 
- See more at: http://book-lords.blogspot.cz/2014/02/nonstop-knihkupectvi-pana-penumbry.html#sthash.SjTKj4wL.dpuf

Myanmar

Budoucí psycholožka s chorobnou závislostí na knihách, seriálech a dobrém jídle

15 komentářů:

  1. Ha, s ohledem, že jsou to moje oblíbené světové knihovny Odeonu a tvoje recenze ve mně vzbudila zvědavost, ráda si ji někdy přečtu. A to přesto, že si nejsem jistá, jestli je zrovna tohle můj oblíbený žánr.=) Super! Docela jsi mě nalákala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda, že jsem Tě ke čtení nalákala, snad se Ti bude kniha líbit :) Myslím, že určitě stojí za pozornost.

      Vymazat
  2. Jo, chci si to přečíst, asi jako skoro všechno, o čem tady píšete :D Vypadá to fakt hodně zajímavě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si Pod kůží zkus přečíst, myslím, že by Tě zrovna tohle určitě mohlo zaujmout :)

      Vymazat
  3. Krásná kniha. Vůbec jsem o ní nevěděla asi si ji přečtu. :))

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělá recenze! O téhle knížce jsem do teď neslyšela,ale hned mě zaujala.Vypadá zajímavě a určitě si ji zkusím přečíst :)

    OdpovědětVymazat
  5. Krásná recenze. Kniha mě hrozně zaujala, nemyslím si ale, že bych pro ni v brzké době běžela (za což ovšem může jenom přehršel nepřečtených knížek ležících na mé poličce).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak třeba si na ni někdy najdeš čas :) Děkuju za pochvalu!

      Vymazat
  6. Hneď by som si Pod kůží prečítala! Vyzerá to ako jedna z tých kníh, o ktorej si aj po rokoch vybavíš, o čom bola a aký pocit zanechala. :) Výborne si to vystihla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, myslím, že na ni člověk opravdu jen tak nezapomene :) Tak snad se Ti podaří ke knize dostat :)

      Vymazat
  7. Jo, ten trailer jsem viděla už před několika týdny. Pamatuju si, že mě to docela zaujalo. Ani jsem nevěděla, že je to podle knižní předlohy. :D Podle všeho to je docela dost velké psycho. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zase neměla ani ponětí, že byla kniha zfilmována, dokud jsem na trailer nenarazila :)

      Vymazat
  8. Tuhle knihu si rozhodně musím přečíst! Skvělá recenze! :-)

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za komentář! :)