Odpusťte mi, Váš Leonard - Matthew Quick

Střelba ve školách je problém, o kterém v poslední době slýcháme čím dál tím častěji. Co se honí hlavou těm, kteří jsou schopni vytáhnout zbraň na své spolužáky? Co člověka přinutí k tak radikálním činům? Právě toto téma si pro svou novou knihu vybral spisovatel Matthew Quick. A zhostil se ho velmi dobře, i když možná ne tak, jak byste čekali.  

Leonard Peacock dnes slaví osmnácté narozeniny. A jeho plán je jednoduchý. Nejdřív zastřelí svého bývalého nejlepšího kamaráda Ashera a pak sebe. Aby si ale tento svůj narozeninový dárek mohl dopřát, musí se nejprve rozloučit s několika lidmi, kteří pro něj něco znamenají.




















Jako největší plus této knihy vidím jejího vypravěče, kterým je samotný Leonard. Quickovi se v něm povedlo stvořit postavu, u které je na první pohled zřetelné, že s ní není něco v pořádku, ale která zároveň nutí čtenáře k tomu, aby s ní soucítil. Leonardův charakter může při čtení vyvolávat dost protichůdné pocity. Jeho cynismus a suchý humor jsou sympatické, jeho rodinná situace vyvolává lítost, jeho přesvědčení, že všichni kolem něj jsou „überdementní“, je trochu protivné a ona záležitost s plánovanou vraždou mu plusové body také zrovna nepřidává. Zároveň je ale jeho pohled na svět zvláštně dětský, jako by stále nepochopil, jak to v něm vlastně funguje. Leonard je opravdu postavou z masa a kostí, která zanechá hluboký dojem.

To se bohužel o ostatních postavách říct nedá. Všechny se v porovnání s Leonardem zdají ploché a šablonovité, jako by v příběhu figurovaly jen proto, aby tvořily Leonardovi kulisu. Jediný, kdo mezi nimi trochu vyčnívá, je Leonardův učitel Herr Silverman. I když v knize funguje jako prototyp učitele/přítele, kterého v běžném životě potkáte jen zřídka, z vedlejších postav je asi nejuvěřitelnější, možná proto, že jako jediný má rozvinutější dějovou linku.







                                                                                                                                                     












Matthew Quick pro svou knihu zvolil netradiční formu. Celé vyprávění je doplněno velkým množstvím poznámek pod čarou, což by bylo v pořádku, pokud by měly pro příběh nějaký význam. Bohužel se mi ale zdály spíše rušivé a informace v nich by se klidně daly zakomponovat do hlavního vyprávění. Druhým nezvyklým prvkem jsou „Dopisy z budoucnosti“, které jsou vloženy mezi některé kapitoly. Při čtení je to trochu šok, protože najednou nevíte, co se děje, kam zmizela dějová linka a jak jste se vlastně ze současného New Jersey dostali do post-apokalyptické budoucnosti. Když ale prvotní šok odpadne a objeví se některá vysvětlení, jsou dopisy z budoucnosti rozhodně zajímavým ozvláštněním příběhu.

Ačkoliv se kniha nezabývá nijak oddechovým tématem, čte se velmi rychle. Celý příběh se odehrává pouze v jednom dni, a protože je jasné, k čemu směřuje, nutí vás otáčet stránky, dokud nedojdete až na konec. Vyprávění zároveň není zatěžkáno žádným patosem okolo Leonardových problémů. Vše se nese spíš v duchu lehkého sarkasmu, který je Leonardovi vlastní.

Kniha Odpusťte mi, Váš Leonard je výjimečná zejména tím, jak realisticky zobrazuje problémy dospívajících, které se nemusí vždy týkat jen školy a toho, co si vzít na sebe. Žánrově se sice hodí spíše do škatulky young-adult literatury, ale jsem si jistá, že dokáže zaujmout i čtenáře jiných žánrů, ať už to bude neotřelým dějem nebo skvěle propracovanou hlavní postavou.


                                      

Název: Odpusťte mi, Váš Leonard
Autor: Matthew Quick
Překlad: David Petrů
Počet stran: 254
Rok vydání: 2015
Vydal: Knižní klub
                                                             Databáze knih Goodreads

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský



eM.

Vysokoškolačka, knihomilka, blogerka a šampionka ve zpěvu ve sprše.

17 komentářů:

  1. Skvělá recenze :) Že bych si knížku taky přečetla?

    OdpovědětVymazat
  2. Opravdu moc úovedená recenze. Já od Quicka četla Terapii láskou a ta mě vážně moc zaujala. Leonarda jsem si již koupila, ale ted mám namlánováno hodně knížek, které musím přečíst, tak snad se k této dostanu příští měsíc. Hrozně se na ni těším!

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkná recenze, tuto knihu jsem zahlídla v knihkupectví mezi novinkami, ale měla jsem vyhlídnutou jinou knihu a této jsem si ani nevšimla. Po přečtení tvého příspěvku vážně uvažuji, že si ji přečtu! :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Už jsem se po knize párkrát otočila, protože má neuvěřitelně lákavou anotaci, ale ani nevím proč, vždy jsem si vybrala jinou.. Ale teď si ji i přes nedostatky pořídím.. Vypadá to zajímavě a náhled do hlavy takhle smýšlejícího člověka může být zajímavé.. :) Krásná recenze :)

    OdpovědětVymazat
  5. Dnes mám namierené do Dobrovského, dostala som 25 % zľavu zo slevomat s tým, že môžem si vybrať desať kníh. Odpusťte mi, Váš Leonard bol na zozname, ale stále som nevedela, či je to naozaj kniha pre mňa, alebo vyberiem radšej inú. Ale presvedčila si ma, toto by ma malo baviť, takže si ju nakoniec vyberiem :)

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem z tohohle pořád hrozně na vážkách, jestli to teda jako mám číst. Bojím se, že by mi ten příběh nesedl, ale zase to chválí poměrně dost lidí... No, možná od Quicka nejdřív zkusím Terapii láskou a až pak zvážím, jestli se do tohohle pustit nebo ne. :)
    Jinak moc pěkná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Terapii láskou jsem nečetla, takže nemůžu porovnávat. Ale asi bude dobré si nejdřív ozkoušet, jestli se ti bude líbit autorův styl, než se do Leonarda pustíš. :)

      Vymazat
  7. Práve včera som videla dokument s touto tematikou - Bowling for Columbine. Určite si to pozri, ak ťa táto táma zaujala :) A pekná recenzia :)

    OdpovědětVymazat
  8. Musim si ji přečíst, prostě musim. Jsem přesvědčena, že to je kniha přesně pro mě (ne že bych nosila v batohu pistoli a střílela lidi) a těšim se na ni.

    OdpovědětVymazat
  9. To zní hodně zajímavě a netradičně, nalákala jsi mě... A velmi dobrá recenze :)

    OdpovědětVymazat
  10. Ta kniha je skvělá.:)

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za komentář! :)