O dívce, která obeplula Čarozem v lodi vlastní výroby

Pohádka pro velké i malé


Když jsem byla malá, zdálo se mi, že na světě není nic nemožného. Snila jsem o létání, o kouzelných prstenech a o krajích, kde se korytem řeky valí ta nejskvělejší čokoláda jakou kdy kdo okusil. Z bezpečí svého pokoje jsem prožívala nejrůznější dobrodružství, neznala jsem strach a nic mě netrápilo. I dnes na toto období ráda vzpomínám a prostřednictvím příběhů zas a znovu vstupuji do říše fantazie. Jestli se i vy občas rádi vrátíte do svých dětských let, uvařte si šálek horkého kakaa a pojďte se spolu se mnou na chvilku zatoulat do magické Čarozemě – věřím, že nebudete litovat.

Bylo nebylo, v jednom starém domě žila holčička. September se jmenovala. Tatínka jí odvedli do války, maminka byla většinu času v práci a zvídávé děvčátko muselo trávit celé dny samo mezi čtyřmi stěnami. Proto když se jednoho dne objevil Zelený vítr a nabídl jí, že ji na své Levhartici donese do kouzelné Čarozemě, neváhala ani chviličku.

Tak začíná dobrodružství plné kouzel, ve kterém malá September mnoho ztratí, ale zároveň i mnoho získá. Srdce jí trochu povyroste, odvaha se načechrá a spřátelí se s několika kouzelnými bytostmi. Pouť, která ji čeká, není vůbec snadná, ale není se čemu divit – v sázce přeci není nic jiného než záchrana království. 

separator   

separator   
Komu je kniha určena? 

Na první pohled pohádkový příběh v sobě nese daleko víc, než by se mohlo zdát. Množství metafor a filozofických pasáží mi v mnohém připomínalo Malého prince. Čarozem je z velké části věrným odrazem reality. Náš svět se v tom pohádkovém zrcadlí jako na vodní hladině a mnohé narážky podle mého pochopí pouze odrostlejší čtenáři. 

Také množství cizích slov, které se v textu objevuje, napovídá, že kniha i přes svou dětskou formu není určena pouze dětským čtenářům. Určitá nevymezenost může působit trochu problematicky – pro děti by mohlo být obtížné se některými těžkými slovy prokousávat, a zároveň je otázkou, kolik dospělých (potažmo dospívajících) při volbě knihy sáhne po zjevně pohádkovém titulu.

Bytosti známé i neznámé

Mně si však autorčin vypravěčský styl zcela podmanil už během prvních několika stran. Catherynne M. Valenteová má navíc neuvěřitelnou fantazii a v Čarozemi se to tak jen hemží nejrůznějšími fantastickými bytostmi. Kromě tvorů zcela smyšlených je v Čarozemi zakomponováno také mnoho prvků ze skutečného světa, ovšem ve zcela nové formě - jako příklad zde uvedu stádo létajících bicyklů. Některé pasáže mi doslova vyrazily dech a musela jsem si je přečíst několikrát, než jsem se jich dosyta nabažila a mohla jsem se ve čtení posunout dál. 

O postavách 

Další velké pozitivum knihy jsou postavy. Ačkoli se jedná o pohádkový příběh, hranice mezi dobrem a zlem je značně rozostřená. Vlastnosti postav logicky vyplývají z jejich osudu, což jim dodává na uvěřitelnosti a opravdovosti. I vedlejší postavy mají velmi dobře propracované charaktery a nikdy nevstupují do příběhu bezúčelně – i když jejich role není vždy na první pohled zřejmá.  

Příčina toho, proč se zlí lidé stanou zlými, ale není jediné „velké“ téma, který se kniha zabývá. Najdeme zde nádherné pasáže o přátelství, o odvaze, ale i o smrti. Autorka nikdy nevybočuje z pohádkového stylu vyprávění, ale i tak mě některé části knihy zasáhly hlouběji než mnohá díla pro dospělé.  

Závěrem

Knihu O dívce, která obeplula Čarozem v lodi vlastní výroby tedy nemohu než doporučit. Přečíst si ji mohou skutečně všichni – děti, dospívající, ale i dospělí. Domnívám se však, že nejvíce ze všech si ji užijí odrostlejší čtenáři, kteří zůstali v duši dětmi. 





Název: O dívce, která obeplula Čarozem v lodi vlastní výroby 
Původní název: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making
Autorka: Catherynne M. Valenteová
Překlad: Eva Dobrovolná
Počet stran: 232
Rok vydání: 2012
Nakladatelství: Albatros
¨
Databáze knih Goodreads 

Myanmar

Budoucí psycholožka s chorobnou závislostí na knihách, seriálech a dobrém jídle

10 komentářů:

  1. Strašne pekne napísané a úplne si ma na knihu nalákala, snáď sa k nej dostanem.^^

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem tě nalákala, snad z ní budeš stejně nadšená jako jsem byla já :)

      Vymazat
  2. pekná recenzia, kniha vyzerá veľmi zaujímavo a takéto rozprávkové mám rada a stále ich čítam :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli máš ráda pohádkové příběhy, tohle bys určitě neměla vynechat! :)

      Vymazat
  3. Tohle je tak pěkná knížka a vždycky jsem ráda, když si ji někdo přečte a zamiluje :) Se vším, co jsi napsala naprosto souhlasím a moc se mi tahle tvoje recenze líbí. Je pravda, že tohle je knížka, která to má poněkud těžké s hledáním svého čtenáře, protože není tak docela ani pro děti ani pro dospělé, ale když už ji někdo nalezne, tak na ni jen tak nezapomene. Myslím, že hlavně kvůli Meruzalce.
    Kromě toho musím říct, že se mi moc líbí název a design blogu - je to přímo "fantastic" ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Meruzalka byla opravdu výborná postava, hodně mě překvapila a myslím, že právě ta knize přidala tu poslední hvězdičku chybějící k plnému počtu bodů :)

      A moc děkujeme za pochvalu! :)

      Vymazat
  4. toto je moc pěkná recenze, dokonce mám chuť si knížku přečíst a na chvíli se vrátit do dětských let :)) Rozhodně si ji pohlídám a doufám, že se na ni dostanu brzy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem tě na knihu nalákala, a doufám, že se ti bude líbit :)

      Vymazat
  5. Veľmi dobrá recenzia, kvalitne napísaná, niečo mi dala. Keby som také písala aj ja :D Nad touto knihou som už neraz premýšľala, no nikdy som sa k nej nedostala. Snáď sa to po tejto recenzii zmení. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak doufám, že se ti knížka bude líbit :) A děkuji za pochvalu, tvoje recenze jsou náhodou také super! :)

      Vymazat

Děkujeme za komentář! :)